Ugrás a tartalomra

HUN-REN Központ

Vezetőség
Gulyás Balázs

Gulyás Balázs
elnök

Gulyás Balázs 2012 óta a szingapúri Nanjang Technológiai Egyetem (NTU) Lee Kong Chian Orvostudományi Karán (LKCMedicine) a transzlációs idegtudományok egyetemi tanára, valamint az NTU Kognitív Neuroképalkotó Központjának (CoNiC) igazgatója. Azelőtt, hogy az LKCMedicine egyik alapító professzoraként és az orvoskaron indított neurológiai és mentálisegészség-program első vezetőjeként dolgozott, tudományos pályafutása nagy részét a svédországi Karolinska Intézetben, Stockholmban töltötte, ahol a Klinikai Idegtudományi Intézet Pszichiátriai Részlegén jelenleg is professzor.

Orvosi tanulmányait a Semmelweis Egyetemen végezte szülővárosában, Budapesten, ahol 1981-ben szerezte orvosi diplomáját, miközben párhuzamosan vendéghallgatóként fizikát is tanult az Eötvös Loránd Tudományegyetemen. A Leuveni Katolikus Egyetemen BA- és MA-diplomát szerzett filozófiából (1982, 1984), majd ugyanitt a neurobiológia terén PhD-fokozatot szerzett 1988-ban.

További információk

Ezt követően posztdoktori tanulmányokat végzett a Karolinska Intézet Klinikai Neurofiziológia Tanszékén és az Oxfordi Egyetem Kísérleti Pszichológia Tanszékén. Karrierje során több vezetői és vezetőfejlesztési képzési programban is részt vett a Londoni Egyetemen, az Oxfordi Egyetemen és a Harvard Business Schoolon. Emellett a Londoni Egyetem Heythrop College-ben BD címet (teológia, 2020), a Milton Keynes-i The Open Universityn CHEMS címet (matematika, 2022) szerzett, valamint a Leuveni Katolikus Egyetemen (1988), a Karolinska Intézetben (1997) és a Debreceni Egyetemen (1999) habilitált az orvostudomány terén.

Karrierje elején úttörő megfigyelésekkel járult hozzá a látásneurológia és az emberi agy funkcionális feltérképezése terén pozitronemissziós tomográfia (PET) alkalmazásával végzett kutatások fejlődéséhez. Később az érdeklődése a PET-alapú molekuláris neuro-képalkotás felé fordult, különös tekintettel a neurológiai és pszichiátriai betegségekre és ezek „humanizált" állati betegségmodelljeire. E tevékenység részét képezte a biomarker célpontok azonosítása, valamint a gyógyszeres és diagnosztikai képalkotó eljárások fejlesztésére irányuló vizsgálatok. Az utóbbi időben többek között a neurológia, a pszichiátria, az alap- és kognitív idegtudományok és neuro-képalkotás területein végez kutatásokat, legújabban különös figyelmet fordít az emberi agy rendkívüli képességei neurobiológiai alapjainak vizsgálatára.

​​​​Gulyás Balázs szerzőként vagy szerkesztőként tizennégy könyvet, mintegy negyven könyvfejezetet és több mint 290 tanulmányt publikált tudományos folyóiratokban (forrás: Scopus és ORCID), továbbá hét szabadalom létrejöttéhez járult hozzá. Többek között az Academia Europaea (Európa Akadémiája, ahol az Élettani és Idegtudományi Szakosztály elnöke), a Magyar Tudományos Akadémia, a Belga Királyi Orvostudományi Akadémia tagja, valamint a HUN-REN elnökévé történt 2023. május 1-jei kinevezéséig az Európai Kutatási Tanács „Advanced Grants Panel”-jének tagja volt. Az Imperial College London Orvostudományi Kara Agytudományok Tanszékének tiszteletbeli professzora.


.

Jakab Roland 
vezérigazgató

Szakmai pályafutása 2000-ben indult, csatlakozott az Ericsson Magyarország Kft.-hez, ahol kezdetben stratégiai üzleti tanácsadói feladatokat látott el, majd rendszerintegrációs és mobilbanki projektek fejlesztésével és vezetésével foglalkozott. Ezt követően a multimédia-termékek értékesítéséért volt felelős Magyarországon és Macedóniában. 2008-ban marketing- és kommunikációs igazgatónak, majd általános vezérigazgató-helyettesnek nevezték ki.

2013-tól a 2000 főt foglalkoztató (ebből 1600 fő K+F munkatárs) Ericsson Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója lett, majd 2018-tól az Ericsson nyolc országért felelős közép-európai régiós stratégiai igazgatója. Szakmai vállalati tevékenysége során számos technológiai újítás (3G, 4G, 5G) hazai bevezetésében és csúcstechnológiát képviselő kutatások és fejlesztések (mesterséges intelligencia, IoT, Edge Computing, felhőtechnológia, XR) hazai elterjesztésében, valamint a vállalat egyetemi kapcsolatainak erősítésében vállalt vezető szerepet.

További információk


Számos szakmai és társadalmi szervezet vezetését látja el:

Elnöke a 420 szervezet által több mint 1000 szakértő bevonásával működő Mesterséges Intelligencia Koalíciónak, amelynek irányítójaként aktív szerepet vállalt Magyarország Mesterséges Intelligencia Stratégiájának elkészítésében.

Elnöke a 15 európai iparvállalat magyarországi leányvállalatának legfelső vezetőit tömörítő Magyar Európai Üzleti Tanácsnak (HEBC). 2013-tól a Magyar Európai Üzleti Tanács elnökeként vezette a HEBC éves jelentéseinek elkészítését.

Elnöke a magyarországi Svéd Kereskedelmi Kamarának.

Elnöke a Műegyetem Támogatói és Baráti Köre Egyesületnek.

Alapító alelnöke az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetségnek, Magyarország vezető ipari és technológiai nagyvállalatait összefogó, önkéntesen szerveződő, a mérnök szakma érdekeit közös elhatározással, együttes erővel védő és érvényesítő szervezetnek, amely elősegíti és támogatja ennek a hivatásnak a jövőbeni fejlődését.

Elnökségi tagja az 5G Koalíciónak, amely létrehozásának kezdeményezője volt.

Tagja a Kooperatív Doktori Kollégiumnak.

Tagja a Nemzeti Laboratóriumok Szakmai Tanácsadó Bizottságának.

2019–2023 között tagja a Nemzeti Tudománypolitikai Tanácsnak.

2013–2018 között elnöke a 71 céget tömörítő Mobilitás és Multimédia Klaszternek (MMKlaszter), amely a magyarországi mobil- és multimédiás technológiák szereplőinek és a hazai kutatás-fejlesztési kapacitásainak összefogására, valamint – e kapacitásra alapozva – hazai találmányok világpiaci bevezetésére jött létre.

2003–2013 között a Debreceni Egyetem óraadója.

Informatikus, politológus diplomáit a Debreceni Egyetemen szerezte, majd posztgraduális tanulmányokat folytatott egyesült államokbeli egyetemeken: Portland State University Oregon, Case Western Reserve University Ohio.

Elismerései:

Az „Év legsikeresebb ICT-menedzsere” – 2020. „Természetes közege a mesterséges intelligencia, mindent tud az 5G-ről, és zászlóvivője a digitális transzformációnak.”

Neumann János-díj – 2020

Puskás Tivadar-díj – 2013


.

Sótyné Hoffer Beáta

működtetési vezérigazgató-helyettes
Vezetői Kabinet

Több, mint 20 éves versenyszektorban közép és felsővezetői, valamint 9 év menedzsment tanácsadásban és trénerként szerzett tapasztalattal rendelkező közgazdász. Pályafutásának jelentős részét a bankszektorban töltötte, ahol stratégia alkotási, szervezetfejlesztési, valamint nemzetközileg is jelentős szervezet és rendszerintegrációs projektekben vállalt vezető szerepet. Menedzsment tanácsadóként sokrétű tapasztalatot szerzett ügyfél és dolgozói élmény, valamint működési kíválóság (elsősorban LEAN eszköztár) alapú, szervezeti működést optimalizáló, illetve szervezeti kultúra váltó projektekben Magyarországon és külföldön egyaránt. 2 nyelven, angolul és hollandul beszél.


.

Dr. Szabó István

stratégiai és innovációs vezérigazgató-helyettes
Vezetői Kabinet

2018-ban szerzett doktori fokozatot közgazdaságtanból a Miskolci Egyetemen, dolgozatának témája a kutatási infrastruktúrák és a vállalatok együttműködésének hazai lehetőségei. Szakmai pályafutását 2011-ben kezdte a Nemzeti Innovációs Hivatalnál, ahol a kezdeményezésével létrehozott Kutatási, Fejlesztési és Innovációs (KFI) Obszervatóriumot vezette. Később az Emberi Erőforrások Minisztériumában a magyar felsőoktatási szektor számára indított stratégiai kezdeményezések kialakítását felügyelte, emellett a hazai egyetemek multidiszciplináris együttműködéseinek elősegítése érdekében elindította a Tématerületi Kiválósági Programot.

További információk

2018‒2023 között a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFI Hivatal) tudományos és nemzetközi elnökhelyettese volt, ahol mind az egyéni, mind az intézményi kutatási ösztöndíjak felügyelete a hatáskörébe tartozott. Kulcsszerepet játszott több egyéni kutatási ösztöndíj, többek között a Kooperatív Doktori Program, illetve új OTKA-programok végrehajtásának koordinációjában, valamint az Új Nemzeti Kiválósági Program megújításában. A Kiváló Kutatási Infrastruktúrák program és a hozzá kapcsolódó researchinfrastructures.hu weboldal létrehozásának kezdeményezője. Az NKFI Hivatalnál töltött évek alatt átfogó szakértelmet szerzett a kutatási infrastruktúrák területén, beleértve a nemzetközi kapcsolatok koordinálását és a kutatásiinfrastruktúra-kezdeményezésekben való részvételt.

Küldöttként tevékenyen hozzájárult a Kutatási Infrastruktúrák Európai Stratégiai Fórumának működéséhez (ESFRI). A Nemzeti Kutatási Infrastruktúra Felmérés és Útiterv projekt vezetője, valamint a Magyarország Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Stratégiájának és Intelligens Szakosodási Stratégiájának (S3) kidolgozására irányuló együttműködés irányítója volt.

Aktív kutatóként érdeklődésének középpontjában az innovációs politika, a kutatási infrastruktúrák és a tudománymetria állnak. A Magyar Közgazdasági Társaság Innovációs Szakosztályának alapítója, a Fiatal Kutatók Akadémiájának tanácsadó testületi tagja, az Óbudai Egyetem Innovációmenedzsment Doktori Iskola törzstagja. Elnyerte többek között az Országos Tudományos Diákköri Tanács Arany Kitűzőjét és a Magyar Prosperitásért Érmet, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem tiszteletbeli egyetemi docens címmel tüntette ki.


hegedus-istvan-andrasne

Hegedüs István Andrásné

elnöki kabinetfőnök
Vezetői Kabinet

1999-ben diplomázott a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Karán, történelem-szociológia szakon. 2020. február 1-jén csatlakozott a HUN-REN Központhoz, ahol elnöki titkárságvezetőként, majd 2021 szeptemberétől 2023 decemberéig főtitkárhelyetteseként dolgozott. Az azt megelőző közel húsz évben államigazgatási szerveknél, illetve pénzügyi területen szerzett kiterjedt szakmai és igazgatási ismereteket.


sumeghy-gyula

Sümeghy Gyula

kabinetvezető
Nemzetközi Kabinet

A budapesti Külkereskedelmi Főiskola elvégzését követően mesterdiplomáját a Londoni Egyetem Közgazdasági és Politikatudományi Karán szerezte 1993-ban. Pályája során a nemzetközi kapcsolatok különféle területein dolgozott, közel 15 évig a Külügyminisztériumban, több mint 10 évet a felsőoktatási szférában. Diplomataként kétszer volt külszolgálaton: 2002 és 2006 között elsőbeosztottként szolgált Magyarország dublini nagykövetségén, majd 2011 és 2014 között Magyarország hágai nagykövete volt. Hollandiai külszolgálata során a holland kormánynál, valamint hágai székhelyű nemzetközi szervezeteknél is ellátta Magyarország képviseletét. 2007 és 2010 között a Semmelweis Egyetem nemzetközi igazgatójaként dolgozott. 2015 és 2021 júniusa között a Károli Gáspár Református Egyetemen ugyanezt a pozíciót töltötte be.


.

Dr. Kohus Zsolt

főosztályvezető
Stratégiai és Monitoring Főosztály

2009-ben diplomázott a pozsonyi Comenius Egyetem Természettudományi Karán, biológia szakirányon. Doktori fokozatát 2018-ban szerezte a Semmelweis Egyetem Szentágothai János Idegtudományi Doktori Iskolájában. 2019–2023 között innovációs menedzserként, majd technológiai transzfer csoportvezetőként dolgozott magyarországi felsőoktatási intézményekben. 2019-ben kezdte meg újabb doktori tanulmányát a Széchenyi István Egyetemen (Doctoral Program in Business Administration Sciences in English). Felsőfokú szlovák és angol nyelvtudással rendelkezik.


Abrankó-Rideg Nóra

Dr. Abrankó-Rideg Nóra

főosztályvezető
Innovációs Főosztály

Okleveles vegyész, 2007-ben szerzett kémiatanári diplomát a Szegedi Tudományegyetem Természettudományi Karán. Rövid ipari tapasztalatszerzést követően 2009-ben kezdte meg doktori tanulmányait az Eötvös Loránd Tudományegyetem kolloidkémia szakán. 2014-ben szerzett doktori fokozatot, kutatásmenedzsmenttel 2016 óta foglalkozik.

Kinevezését megelőzően központi költségvetési szervnél, majd felsőoktatási intézményben szerzett szakmai és igazgatási ismereteket. 2017-ben Magyarország delegáltja volt az OECD Biotechnology, Nanotechnology and Converging Technologies munkacsoportjában. Angolul és németül tárgyalóképes szinten beszél.


Holes Tünde

Holes Tünde

főosztályvezető
Gazdálkodási Főosztály

A Károly Róbert főiskolán szerzett Gazdasági mérnöki diplomát, majd vállalkozási területen kezdte szakmai pályafutását. Mérlegképes könyvelői képesítéssel rendelkezik Vállalkozási és Államháztartási szakon, és szerepel a regisztrált mérlegképes könyvelői nyilvántartásban. Projektmenedzser és pályázatírási tanúsítványt is szerzett, e tudását fejlesztési projektekben kamatoztatta. Két évtizede szakosodott államháztartási területre több szektort is érintve. Önkormányzatnál, közigazgatásban és az egészségügyben is vezető beosztást töltött be pénzügyi és számviteli szakterületen. Közigazgatási szakvizsgával rendelkezik.


.

Dr. Bartha Andrea

főosztályvezető
Jogi Főosztály

Jogi diplomáját 2000-ben szerezte a Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karán, a jogi szakvizsgáját 2004-ben tette le. Szakmai pályáját ügyvédjelöltként kezdte, dolgozott alkalmazott ügyvédként, majd egyéni ügyvédként. 2008 óta folyamatosan a közszférában dolgozik, jogtanácsosként szerzett szakmai tapasztalatot a felsőoktatási igazgatásban, majd a rendvédelemi szerveknél.

2020. január 1-je óta dolgozik a HUN-REN Központban főosztályvezetői megbízatása előtt a Jogi és Igazgatási Főosztály Jogi Osztályát vezette. Adatbiztonsági és adatvédelmi szakjogász szakirányú végzettséggel rendelkezik.


.

Tornyos Csaba

főosztályvezető
Humánpolitikai és Ügyviteli Főosztály

Személyügyi szervező és humán szervező diplomáit a Pécsi Tudományegyetemen szerezte. 1986-tól dolgozott a Budapest-vidéki Postaigazgatóságon jellemzően értékesítési, illetve értékesítés-támogatási területen. 1999-től humánerőforrás gazdálkodás szaktanár a Posta Oktatási Központjában, majd 2000-től a Budapest-vidéki Postaigazgatóság Hírlap területének vezetője.

2005-től az OTP Pénztárszolgáltató Zrt. bevallási osztályvezetője, majd 2007-től 5 éven keresztül a Generali Önkéntes Nyugdíjpénztár és a Generali Egészségpénztár ügyvezető igazgatója volt. 2008-tól a megszűnéséig a Generali Magánnyugdíjpénztárt is vezette ügyvezető igazgatóhelyettesként, részmunkaidőben.

További információk

2013-tól a Pest Megyei Kormányhivatalban dolgozott HR területen, majd 2014 és 2016 között a Magyar Posta Zrt. HR-igazgatóhelyettese volt. 2016-tól az Országos Bírósági Hivatal létszám- és bérgazdálkodási vezetőjeként folytatta pályafutását, majd 2017 és 2020 között a Fővárosi Közterület-fenntartó Nonprofit Zrt. vezérigazgatója mellett humánpolitikai tanácsadó. Ezen időszak alatt projektvezetőként a bér- és munkaügyi rendszerek teljes körű modernizációját irányította. 2021 júniusában csatlakozott a HUN-REN Központhoz, ahol 2024 februárjáig a Jogi és Igazgatási Főosztály Igazgatási Osztályát vezette, ezt követően nevezték ki a Humánpolitikai és Ügyviteli Főosztály főosztályvezetőjévé.


hegyi-krisztian

Hegyi Krisztián

belső ellenőrzési vezető
Ellenőrzési Osztály

2002-ben diplomázott a Szent István Egyetemen, pénzügy-számvitel szakirányon. A HUN-REN Központnál történő kinevezését megelőző közel húsz évben központi költségvetési szerveknél, önkormányzatnál végzett belső ellenőri, illetve belső ellenőrzési vezetői feladatokat. Regisztrált mérlegképes könyvelő, a regisztrált belső ellenőrök nyilvántartásában szerepel. Közigazgatási szakvizsgával, német nyelvtudással rendelkezik.


HN_portre2

Harnos Noémi

informatikai vezető
Informatikai Főosztály

Egyetemi tanulmányait az Eötvös Loránd Tudományegyetem matematika-számítástechnika tanári szakán végezte. Pályafutását az MTA Mezőgazdasági Kutatóintézetben kezdte, ahol szimulációs módszerekkel vizsgálta a globális klímaváltozás kalászos gabonákra gyakorolt várható hatásait. A kutatóintézetben a kutatási munka mellett az informatikai infrastruktúra működtetéséért is felelt. PhD disszertációját 2003-ban védte meg a Szent István Egyetemen. A 2012-ben megalakult MTA Agrártudományi Kutatóközpont Fitotron Osztályán osztályvezetői pozícióban és az informatikai csoport vezetőjeként is jelentős szerepet vállalt mind a fitotroni növénynevelő kamrák új technológiákkal való ellátásában, mind a kutatóközpont intézeteinek központi informatikai infrastruktúrájának fejlesztésében. 2017-től a Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpontba igazolt informatikai koordinátori munkakörbe. A HUN-REN Központhoz 2020-ban csatlakozott, ahol 2021 márciusa óta az Informatikai Főosztályt vezeti.


.

Torda Júlia

főosztályvezető
Kommunikációs Főosztály

Újságírói pályáját a Magyar Rádió hírműsorainak riportereként kezdte, és dolgozott a Magyar Televízió reggeli műsorvezetőjeként. Később a BBC Londonba hívott munkatársa lett, majd a Magyar Rádió new yorki tudósítójaként, valamint a BBC külsős munkatársaként dolgozott. Hazatérte után előbb a Kossuth Rádió szerkesztő-műsorvezetője, majd az induló TV2 hírcsapatának tagja és egyik heti rendszerességű magazinjának főszerkesztője lett. 2000-ben csatlakozott az induló Inforádió stábjához: szerkesztő-műsorvezetőként, továbbá tudományos és közéleti rovatvezetőként hangsúlyosan foglalkozott tudománykommunikációval. 2009-től néhány évig a Magyar Tudományos Akadémia Kommunikációs Főosztályát vezette, ezután a versenyszférában kommunikációs üzletágat épített, és felelős szerkesztőként korszerűsítette a BME honlapját. 2017-2024 között a Zeneakadémia kommunikációs igazgatójaként végezte munkáját. Közigazgatási szakvizsgával rendelkezik, felsőfokon beszél angolul és oroszul. 2006-ban a Magyar Vöröskereszt Média-díjával, 2007-ben Akadémiai Újságírói Díjjal tüntették ki.

Szervezeti felépítés

A HUN-REN Központ szervezeti struktúrája, irányítási és döntéshozatali szervei

  • A HUN-REN Központ fő döntéshozó szerve az Irányító Testület, amely feladatát a KFI tv. 42/C. § (3) felhatalmazása alapján végzi. Felelős a hálózat irányításáért, az erőforrások megalapozott és kiszámítható felosztásáért, valamint a kutatási irányok kijelöléséért és folyamatos felülvizsgálatáért. A HUN-REN Központ első számú vezetője egyben az Irányító Testület elnöke.
  • A HUN-REN Központ előkészíti az Irányító Testület elé kerülő előterjesztéseket, és mint a kutatóhelyeket működtető irányító szerv, felelős a stratégiai célok teljesüléséért és a törvényi előírások betartásának ellenőrzéséért.

A Tanácsadó Testület és a Tudományos Tanács az elnök és az Irányító Testület munkáját közvetlenül segítő, nemzetközileg elismert tudósokból álló, stratégiai kérdéseket véleményező testületek.

HUN-REN szervezet felépítés
Nemzetközi Kabinet

Nemzetközi Kabinet

A HUN-REN nemzetközi tevékenysége kibontakozásának elősegítése érdekében a HUN-REN Központ megerősítette a nemzetközi kapcsolatok és együttműködések építését, illetve működését támogató erőforrásait a külön szervezeti egységeként működő Nemzetközi Kabinet kialakítása révén.

A Nemzetközi Kabinet feladatai: a HUN-REN-t nemzetközi fórumokon és testületekben képviselők munkájának támogatása, valamint együttműködés és kapcsolattartás a kormányközi tudományos szervezetekkel, a nemzetközi tudományos és partnerszervezetekkel. A Nemzetközi Kabinet látja el a HUN-REN tudománydiplomáciai tevékenységének koordinálását, valamint – a Stratégiai és Monitoring Főosztállyal együttműködve – a kutatóhálózat szakmai képviseletét a nemzetközi tudománydiplomáciai erőtérben. Kapcsolatot tart a magyarországi diplomáciai képviseletekkel, elősegíti a nemzetközi és európai uniós kapcsolatépítést, továbbá a kutatóhálózat két- és többoldalú tudományos kutatási programokban való részvételét. A Kabinet a Tanácsadó Testület titkársági teendőit is ellátja.

A Nemzetközi Kabinet kibővített feladatkörébe tartozik a HUN-REN kutatóhelyeinek nemzetközi támogatási programokban, így különösen a Horizont Európa programban és egyéb, nem hazai szervezetnél pályázható európai uniós programokban való sikeres részvételének ösztönzése érdekében szükséges intézkedések kidolgozása. Ennek keretében különösen elősegíti a HUN-REN kutatóhelyeinek nemzetközi kapcsolatépítését, a partnerkeresés támogatása és tájékoztatás céljával rendezvényeket tart, európai uniós pályázati képzéseket szervez, valamint koordinálja az e feladathoz kapcsolódó adatszolgáltatási tevékenységet.

Stratégiai és Monitoring Főosztály

Stratégiai és Monitoring Főosztály

A Stratégiai és Monitoring Főosztály a HUN-REN tudományszervezési feladatait ellátó, a kutatóhelyek tudományos és közcélú feladatainak teljesítményalapú finanszírozását támogató önálló szervezeti egység.

A Stratégiai és Monitoring Főosztály feladatai:

Ellátja a HUN-REN rendszeres tudományos és szervezeti teljesítménymérésével összefüggő feladatokat, fejleszti a hálózati menedzsmentet, a kutatóhelyek és – együttműködve az Innovációs Főosztállyal – a kutatási pályázatok értékelési módszertanát és eszköztárát. Ellátja a kutatóhelyek szervezetfejlesztéssel kapcsolatos stratégiai, tervezési, döntés-előkészítési és operatív feladatait, valamint hálózatfejlesztési célból együttműködéseket kezdeményez és tart fenn a hazai kutatási, fejlesztési és innovációs tevékenységet ellátó intézményekkel, együttműködve az Innovációs Főosztállyal. Javaslatot tesz a karrier- és életpályamodellek kialakítására, és kidolgozza az ezekhez kapcsolódó pályázati programokat, valamint ellátja a fiatal kutatói álláshelyen foglalkoztatott kutatókkal kapcsolatos irányító szervi teendőket. Ellátja az Országgyűlés és a Kormány részére benyújtandó beszámolók előkészítésével kapcsolatos feladatokat, továbbá a Tudományos Tanács titkársági teendőit. Az érintett főosztályok bevonásával (így különösen a Gazdálkodási Főosztállyal és a Jogi Főosztállyal, valamint a Humánpolitikai és Ügyviteli Főosztállyal) véleményezi a kutatóközpontok és az önálló kutatóintézetek által benyújtott szervezeti és működési szabályzatokat, és gondoskodik azoknak az illetékes döntéshozó szerv elé terjesztéséről. Javaslatot tesz a költségvetés-tervezés tudományos pilléreinek megtervezésére. Az Informatikai Főosztállyal együttműködve részt vesz a HUN-REN stratégiai jelentőségű informatikai projektjeinek koordinálásában, a nyílt, illetve az adatelvű tudomány népszerűsítésében, azok infrastrukturális feltételeinek megteremtésében. Ellátja a kutatóhelyek kutatási infrastruktúrájával kapcsolatos adatgyűjtési és koordinációs tevékenységet, amelyekkel kapcsolatban szükség szerint javaslatokat fogalmaz meg, továbbá ellátja a kutatóhelyek közcélú kutatási tevékenységével összefüggő feladatokat.

Innovációs Főosztály

Innovációs Főosztály

A HUN-REN a hazai kutatás-fejlesztési és innovációs rendszer egyik kiemelkedő szereplőjeként a publikációk kibocsátási és idézettségi mutatói alapján hazánkban élvonalbeli, nemzetközi szinten pedig versenyképes kutatói teljesítményt nyújt. A hálózatot alkotó kutatóhelyeken számos olyan kutatási eredmény születik, amelyek továbbvitelével a gazdaságban, társadalomban közvetlenül is hasznosítható szellemi alkotások hozhatók létre.

A kutatóhelyek versenyképességének növelése érdekében a HUN-REN egy olyan komplex belső Innovációs Programot indított, amelynek célja a kutatóhálózatban létrejövő szellemitulajdon-portfólió, a közcélú kutatási szolgáltatások és a kutatási infrastruktúra hasznosulásának maximalizálása, valamint a külső kutatásfinanszírozási lehetőségek eredményesebb kiaknázása.

A hálózati szintű Innovációs Program főbb elemei:

  • HUN-REN tanácsadói hálózat a kutatáshasznosítás és külső forrásbevonás támogatására,
  • HUN-REN Innovációs Alap és belső ösztönző rendszer az intenzívebb kutatáshasznosítás és nagyobb volumenű, komplexebb kutatási projektek kialakítása érdekében,
  • elemző-értékelő rendszer kutatáshasznosítási és versenypályázati fókusszal, illetve az ehhez kapcsolódó adatbázisok a kompetenciák bemutatása érdekében (szellemitulajdon-portfólió, versenypályázati portfólió, közcélúkutatásiszolgáltatások-portfólió, kutatásiinfrastruktúra-térkép),
  • megújuló szellemitulajdon-védelmi és -hasznosítási keretrendszer (szellemitulajdon-kezelés megújítása, kutatáshasznosítási stratégia kialakítása),
  • a szellemi tulajdon védelmével összefüggő ismeretszerzés és tudatosságnövelés támogatása,
  • versenypályázati forrástérkép és szakrendezvények a külső források bevonását támogató keretfeltételek biztosítására,

A HUN-REN Innovációs Programot a Központon belül az Innovációs Főosztály szakemberei építették ki és működtetik, akik a feladatokat a főosztály részét képező Pályázati és Monitoring Osztályba, valamint Kutatáshasznosítási Osztályba szerveződve látják el.

Pályázati Projektkezelő Főosztály

Pályázati Projektkezelő Főosztály

A Pályázati Projektkezelő Főosztály közvetlenül a stratégiai és innovációs vezérigazgató- helyettes alárendeltségében működő, a HUN-REN alaptevékenységének hatékony ellátását segítő, a HUN-REN pályázati program kialakításához és működtetéséhez kapcsolódó feladatokat ellátó, önálló szervezeti egység.

A Pályázati Projektkezelő Főosztály feladat-és hatásköre különösen, de nem kizárólagosan:

  • az európai uniós és hazai jogszabályok figyelemmel kísérése;
  • kapcsolattartás a külső és belső szervezetekkel;
  • a pályázatok szakmai kezelése; pályázatok előkészítése, költségvetés tervezésében való részvétel; felhívások nyomon követése, pályázatok beadásának koordinálása;
  • a projektmegvalósítás felügyelete, folyamatok menedzselése;
  • GINOP Plusz-2.2.1-24 „Hazai kutatási infrastruktúrák komplex fejlesztésének támogatása" című pályázathoz kapcsolódó előkészítéi, tervezési és koordinációs feladatok ellátása;
  • projektek gazdálkodásának nyomon követése;
  • a támogatás-, fejlesztés- és szakpolitikai szempontok érvényre jutásának biztosítása;
  • a pályázati források felhasználásának szabályaival való összhang biztosítása;
  • elszámolással kapcsolatos feladatok koordinálásában való részvétel;
  • adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítésében való részvétel;
  • pályázati monitoring feladatok ellátása.
Gazdálkodási Főosztály

Gazdálkodási Főosztály

A Gazdálkodási Főosztály a HUN-REN Központ mint költségvetési szerv és a HUN-REN Központ mint központi költségvetési fejezet gazdálkodásának tervezéséért, valamint a fejezeti költségvetés végrehajtásáért felelős önálló szervezeti egység. Alapvető feladata a HUN-REN Központ gazdálkodásának, a kutatóhálózat intézményei költségvetési irányításának és a HUN-REN Központhoz sorolt fejezeti kezelésű előirányzatokkal való gazdálkodás ellátása. E feladatkörében felel a gazdálkodás megszervezéséért és irányításáért, a HUN-REN Központ vagyonának használatával, védelmével összefüggő feladatok teljesítéséért, a pénzügyi, számviteli rend betartásáért, továbbá támogatja a gazdasági vezető feladatellátását.

A Gazdálkodási Főosztály szervezeti egységei:

  • Intézményi Gazdasági Osztály
  • Fejezeti Költségvetési Osztály
  • Üzemeltetési Osztály
  • Vagyongazdálkodási Osztály
Jogi Főosztály

Jogi Főosztály

A Jogi Főosztály feladatai közé tartozik a HUN-REN Központ belső szabályzatainak, az Irányító Testület és az elnök határozatainak előkészítése, a kormány-előterjesztések koordinálása, a jogi képviseleti tevékenység ellátása, a kutatóhelyek alapító okiratainak, szervezeti és működési szabályzatainak módosításával kapcsolatos feladatok ellátása, a szerződések, együttműködési megállapodások jogi szempontú véleményezése, kérelemre jogi állásfoglalások kiadása, valamint az adatvédelemmel és a közérdekű vagy közérdekből nyilvános adatok nyilvánosságával kapcsolatos feladatok ellátása.

Humánpolitikai és Ügyviteli Főosztály

Humánpolitikai és Ügyviteli Főosztály

Humánpolitikai és Ügyviteli Főosztály kézbesítési, központi irattárazási és egyéb ügyviteli jellegű feladatai mellett támogatja a dokumentumkezeléssel kapcsolatos szervezeti feladatokat. Ellátja a HUN-REN Központ foglalkoztatottjainak munkajogviszonyához kapcsolódó személyügyi teendőket, továbbá a kutatóhelyek vezetői és gazdasági vezetői tekintetében a HUN-REN elnökének munkáltatói jogköréhez kapcsolódó munkaügyi feladatokat.

Ellenőrzési Osztály

Ellenőrzési Osztály

Az Ellenőrzési Osztály tevékenysége kiterjed a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII.31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Bkr.) 21. § (1) bekezdése alapján a HUN-REN Központ minden tevékenységére, különösen a költségvetési bevételek és kiadások tervezésének, felhasználásának és elszámolásának, valamint az eszközökkel és forrásokkal való gazdálkodásnak a vizsgálatára.

Az Ellenőrzési Osztály végzi a Bkr. 21. § (2)-(3) bekezdése alapján a bizonyosságot adó tevékenysége körében ellátandó feladatai közül különös tekintettel az alábbiakat
  • elemzi, vizsgálja és értékeli a belső kontrollrendszerek kiépítésének, működésének jogszabályoknak és szabályzatoknak való megfelelését, valamint működésének gazdaságosságát, hatékonyságát és eredményességét;
  • elemzi, vizsgálja a rendelkezésre álló erőforrásokkal való gazdálkodást, a vagyon megóvását és gyarapítását, valamint az elszámolások megfelelőségét, a beszámolók valódiságát;
  • a vizsgált folyamatokkal kapcsolatban megállapításokat, következtetéseket és javaslatokat fogalmaz meg a kockázati tényezők, hiányosságok megszüntetése, kiküszöbölése vagy csökkentése, a szabálytalanságok megelőzése, illetve feltárása érdekében, valamint a költségvetési szerv működése eredményességének növelése és a belső kontrollrendszerek javítása, továbbfejlesztése érdekében;
  • nyilvántartja és nyomon követi a belső ellenőrzési jelentések alapján megtett intézkedéseket.
A Bkr. 21. § (4) bekezdése alapján az Ellenőrzési Osztály tanácsadó tevékenység keretében ellátható feladatai lehetnek különösen
  • vezetők támogatása az egyes megoldási lehetőségek elemzésével, értékelésével, vizsgálatával, kockázatának becslésével;
  • pénzügyi, tárgyi, informatikai és humánerőforrás-kapacitásokkal való észszerűbb és hatékonyabb gazdálkodásra irányuló tanácsadás;
  • a vezetőség szakértői támogatása a kockázatkezelési és szabálytalanságkezelési rendszerek és a teljesítménymenedzsment rendszer kialakításában, folyamatos továbbfejlesztésében;
  • tanácsadás a szervezeti struktúrák racionalizálása, a változásmenedzsment területén;
  • konzultáció és tanácsadás a vezetés részére a szervezeti stratégia elkészítésében;
  • javaslatok megfogalmazása a költségvetési szerv működése eredményességének növelése és a belső kontrollrendszerek javítása, továbbfejlesztése érdekében, a költségvetési szerv belső szabályzatainak tartalmát, szerkezetét illetően.
Az Ellenőrzési Osztály a HUN-REN Központ irányítása vagy felügyelete alá tartozó költségvetési szerveknél – a fentiekben meghatározott feladatokon túl, a Bkr. 21. § (5) bekezdése alapján – ellátja
  • a HUN-REN Központ irányítása vagy felügyelete alá tartozó költségvetési szervek belső ellenőrzési tevékenységének szakmai felügyeletét;
  • a fejezeten belüli ellenőrzések koordinációját;
  • a Bkr. 32. § (5) bekezdésében és a Bkr. 49. § (4) bekezdésében foglaltakat.
Az Ellenőrzési Osztály egyéb feladataival összefüggésben
  • fejleszti és működteti az ellenőrzések minőségbiztosítási rendszerét;
  • vizsgálja és értékeli a belső kontrollrendszer kiépítését, működését, jogszabályoknak és szabályzatoknak való megfelelését;
  • felkérés esetén részt vesz az Államháztartási Belső Kontroll Munkacsoportban;
  • erősíti a HUN-REN Központ korrupcióellenes elkötelezettségét, közreműködik az ehhez kapcsolódó feladatok ellátásában.

Az Ellenőrzési Osztály feladatait részletesen a Belső Ellenőrzési Kézikönyv tartalmazza.

Az Ellenőrzési Osztály vezetője egyben a HUN-REN Központ belső ellenőrzési vezetője, akit a vonatkozó jogszabályokban foglaltak szerint kell kinevezni.

A belső ellenőrök tevékenységüket a HUN-REN Központ elnökének közvetlenül alárendelve végzik. A belső ellenőrökre vonatkozó általános és szakmai követelményeket a költségvetési szervnél belső ellenőrzési tevékenységet végzők nyilvántartásáról és kötelező szakmai továbbképzéséről, valamint a költségvetési szervek vezetőinek és gazdasági vezetőinek belső kontrollrendszer témájú továbbképzéséről szóló 28/2011. (VIII. 3.) NGM rendelet tartalmazza.

Az Ellenőrzési Osztály vezetője és a belső ellenőrök bizonyosságot adó ellenőrzési és a nemzetközi, valamint az államháztartásért felelős miniszter által közzétett belső ellenőrzési standardokkal összhangban lévő tanácsadási tevékenységen kívül más tevékenység végrehajtásába nem vonhatók be.

A belső ellenőr nem vehet részt a költségvetési szerv operatív működésével kapcsolatos feladatok – különösen a Bkr. 19. § (2) bekezdésében foglaltak – ellátásában.

Informatikai Főosztály

Informatikai Főosztály

Az Informatikai Főosztály legfőbb feladatai közé tartozik a kutatást támogató stratégiai jelentőségű informatikai fejlesztések tervezése, koordinációja és ellenőrzése, illetve a HUN-REN Központ informatikai rendszereinek működtetése.

Kutatóhálózati szinten folyamatos kapcsolatot tart a kutatóhelyi informatikusokkal, szakmai tanácsadással támogatja a munkájukat, javaslatot tesz a kutatási hálózat alap- és kutatási informatikai infrastruktúra fejlesztésre. Célja az informatikai alapszolgáltatások konszolidációja, az infrastruktúrák fenntarthatóvá és biztonságossá tétele.

A HUN-REN stratégiai jelentőségű fejlesztései részeként a Stratégiai és Monitoring Főosztállyal és a HRDA-val (Hungarian Research Data Alliance) együttműködve fontos szerepet vállal a nyílt, illetve az adatelvű tudomány népszerűsítésében, a kutatásiadat-kezelési kultúra és infrastrukturális feltételeinek megteremtésében. Támogatja a tudományos számítási feladatok ellátására létrehozott HUN-REN Cloud felhőarchitektúra, valamint a HUN-REN Adatrepozitórium fejlesztésére irányuló projektek megvalósítását, tájékoztató előadások szervezését. A fejlesztések célja a kutatóhelyek nemzetközi együttműködéseinek ösztönzése, illetve az európai uniós projektekben való részvétel feltételeinek megteremtése.

Az Informatika Főosztály további feladata a HUN-REN Központ informatikai infrastruktúrájának az Informatikai Biztonsági Szabályzat és az Adatvédelmi és Adatbiztonsági Szabályzat szerinti üzemeltetése és fejlesztése, a felhasználók szakmai támogatása.

Kommunikációs Főosztály

Kommunikációs Főosztály

A Kommunikációs Főosztály vezetőjének felelőssége a HUN-REN külső és belső kommunikációjának egységes és folyamatos biztosítása a HUN-REN stratégiájának, célkitűzéseinek és érdekeinek szem előtt tartásával.

A Kommunikációs Főosztály legfontosabb feladatai:

Stratégia és arculat

A HUN-REN egységes kommunikációs stratégiájának és arculatának kialakítása

Külső és belső kommunikáció

A HUN-REN Központ külső és belső kommunikációjának irányítása, szervezése és összefogása

Sajtókapcsolatok

A HUN-REN Központ, valamint a kutatóhálózat sajtókommunikációjának irányítása, szervezése, összefogása a HUN-REN stratégiáját, finanszírozását, működését, gazdálkodását és egyéb közös ügyeit illetően

Tudományos ismeretterjesztés

A kutatóhálózaton belül folyó tudományos ismeretterjesztés, valamint a tudományos tartalmak és eredmények kommunikációjának támogatása a sajtóban, a HUN-REN Központ internetes honlapján és közösségimédia-oldalain

Digitális csatornák

A HUN-REN Központ honlapjának és intranetjének, közösségimédia-oldalainak kialakítása, szerkesztése és fejlesztése

Kiadványok

A HUN-REN Központ kiadványainak szerkesztése, nyomdai előkészítése és kivitelezése

Közösségi kapcsolatok

Kapcsolattartás külső szervezetekkel – különösen államigazgatási szervekkel, civil szervezetekkel, oktatási intézményekkel, tudományos és más szakmai közösségekkel

Rendezvények

Közreműködés a HUN-REN külső és belső programjainak, rendezvényeinek előkészítésében, szervezésében és lebonyolításában