Tudományos pályán nőként: Turiák Lilla két kisgyerek mellett is kutató maradt
Idén ismét átadták a kiemelkedő női kutatóknak létrehozott elismerést, a L’Oréal – UNESCO A Nőkért és a Tudományért díját. A három díjazott kutatónő között van Turiák Lilla, a HUN-REN Természettudományi Kutatóközpont tudományos főmunkatársa, a Lendület Glikán Biomarker kutatócsoport vezetője is. Vajon milyen nőként a tudományos pályán járni, és hogy látja a jövőjét a rákkutatásban? Ezekről Turiák Lillával beszélgettünk.

Mit jelent Önnek ez az elismerés, miért tartja fontosnak a díjat?
Szerintem az egy különleges dolog, hogy kifejezetten a nők elismerésére szól ez a díj. Arról nem is beszélve, hogy nagy presztízse van a tudományos világban is. Ez valószínűleg annak is köszönhető, hogy tényleg jár vele médianyilvánosság, és így kutatóként el tudjuk mondani, hogy mivel foglalkozunk a mindennapi munkánk során. Nagy öröm számomra, mert munkám elismerése, hogy idén én is díjazott lettem.
Ha már a mindennapi munkánál tartunk, elmondaná, pontosan milyen témákban kutat, és milyen tervei vannak a jövőre nézve?
A főbb kutatási területem jelenleg a tüdőrák vizsgálata. Olyan módszereket fejlesztünk, amelyek segítségével a daganatos betegségekre jellemző fehérjemódosulásokat tudjuk meghatározni szövetmintákból. Ilyen módosulások például a fehérjékhez kapcsolódó cukorláncok megváltozása, amik fontos információt árulhatnak el a daganatos betegség kialakulásával, illetve lefolyásával kapcsolatban.
A jelenlegi kutatásunk legfontosabb célja az, hogy olyan módosulásokat tudjunk azonosítani a tüdődaganatos betegek mintáiból, amik összefüggésbe hozhatóak azzal, hogy egy bizonyos kezelésre hogyan fognak reagálni. A tüdőráknál (is) fontos, hogy mielőbb a legkedvezőbb terápiában részesüljenek a betegek. Mivel ezeket a daganatokat sokszor csak későn diagnosztizálják, a túlélési esélyek nem túl jók – ha azonban a fenti módszerrel egy terápia kapcsán valakinél, előre tudnánk jelezni, hogy biztosan nem fog működni a kezelés, akkor már korábban egy számára kedvezőbb terápiát tudunk javasolni.
A hosszabb távú cél az, hogy a mostani főként szövetminta-vizsgálatok helyett egy vérvizsgálaton alapuló módszert fejlesszünk ki. Így biopszia nélkül, gyorsabban eredményt kaphatnának az orvosok is. Erre a kutatásra nyertem támogatást öt évre a Lendület pályázaton, remélem, hogy az ötödik év végére eljutunk odáig, hogy sikeresen tudjuk a módosításokat azonosítani a betegek vérmintáiból és közelebb kerüljünk a célhoz, hogy a módszert a mindennapokban is lehessen használni, de persze az utóbbi lehet, hogy csak hosszabb távon valósulhat meg.

Fotós: www.aradibarna.com
Mikor döntötte el, hogy kutató lesz?
Tudom, hogy van, aki már gyerekkorában tudja, mi szeretne lenni, de nekem nem jött azonnal. A gimnázium utolsó évében még történelem-matematika faktos voltam és azt terveztem, hogy majd közgazdász leszek. A szüleim gyógyszerészek, a természettudományokat mindig nagyon szerettem, úgyhogy utolsó évben felvettem a biológia fakultációt és eldöntöttem, mégiscsak Gyógyszerésztudományi Karra jelentkezem. Végül a Semmelweis Egyetemen harmadéves koromban kezdtem tudományos diákköri munkát végezni – így kerültem közel a kutatás világához.
Milyen nőként a tudományos pályán járni? Számít egyáltalán a munkájában ez?
Szerintem ez olyan szempontból számít, hogy a családok többségében a nőkre hárul több feladat – gyereknevelés és házimunka szempontjából –, ezek mellett pedig nehezebb a kutatói munkát megszervezni. Nekem is van két kisgyerekem, és tudom, hogy ha nem lenne ennyi családi segítségem, akkor jóval nehezebb helyzetben lennék.
Szerencsére most már itthon is felismerték, hogy a kutatónőket támogatni kell, így nagyon sok pályázatnál például van életkorkedvezmény: ha valaki csak 40 éves koráig pályázhat, akkor ez a gyerekek számával arányosan általában két-két évvel kitolható a nők esetében. Ez egy fontos hiányosságra válaszol, az ugyanis kutatóként sem mutat jól egy életrajzban, ha vannak akár kisebb kimradások a publikációs aktivitásban vagy a kutatási tevékenységben. Amikor megszülettek a gyerekeim, nekem az volt a szerencsém, hogy már volt mellettem két PhD-hallgató akik – amikor én otthon voltam a kisgyerekeimmel –, tudták a laborban önállóan is folytatni a munkát. Elég volt hetente konzultálni velük, hogy ne álljon le semmi és fennmaradjon a publikálási folyamat is.

FORRÁS: Vincze Máté
Még mindig létezik a tendencia, hogy az egyetemen végzett férfiak és nők aránya körülbelül egyforma, de a PhD-képzésben már jóval kevesebb nő vesz részt, majd marad a kutatói pályán, és a női kutatók aránya az akadémikusi szinten pedig még tovább csökken.
Sajnos a statisztikák szerint nemcsak a tudományos pályán maradó nők száma, hanem az egyetemen ilyen képzést választó diákok száma is csökken. Mit gondol, hogyan lehetne népszerűsíteni ezeket a képzéseket?
Tavaly például a munkahelyemen a HUN-REN Természettudományi Kutatóközpontban szerveztek egy egyhetes nyári tábort középiskolásoknak. Ennek keretében megmutattuk nekik, mi történik a laborban, hogyan dolgozunk. Nagyon pozitívan nyilatkoztak a programról, jól érezték magukat a diákok. Sőt, a Nők a Tudományban Egyesületben kifejezetten gimnazista lányoknak szerveznek különböző mentorprogramokat, és léteznek különböző alumni programok is. Szerintem így, személyes élményeken keresztül lehet a fiatalokat a legjobban megszólítani.