A tudomány és a hit találkozása Budapesten – Ilyen volt a SciFaiR Summit 2025 második napja

2025.10.13.

Hogyan kapcsolódhat össze a tudomány és a vallás, különösen a kvantumfizika és a keresztény hit? Miben segíthet a tudomány teológiája? Hol húzódik az emberi képességek technológiai fokozásának etikai határa? Ezekre a kérdésekre is keresték a választ a HUN-REN „Tudomány, hit és vallás” elnevezésű konferenciáján.

„A tudomány és a vallás nem feltétlenül ellentétesek, hanem különböző nézőpontokból próbálják megérteni a világot” – kezdte a SciFaiR Summit 2025 második napját Mark Harris, Andreas Idreos Tudomány és Vallás professzora, az Oxfordi Egyetem Ian Ramsey Tudományos és Vallási Központjának igazgatója. A kutató szerint a tudomány ad magyarázatot arra, hogyan működik a világ, míg a teológia segít megérteni, miért van értelme és célja mindennek. A „tudomány teológiája” pedig abban segíthet, hogy megértsük, miért racionális és érthető a világ, vagyis, hogy a természet törvényei miért működnek.

HUNREN_SciFaiR_251010_017

Fotó: Marton Nagy

A kvantumfizikában – amely az anyag legkisebb részecskéit vizsgálja – a világ nagyon furcsán viselkedik: a dolgok csak akkor „léteznek”, ha megfigyeljük őket, és nem mindig van egyértelmű ok-okozat. Az előadó szerint a kvantumvilág értelmezéséhez is szükség lehet teológiai gondolkodásra, mert ha a világegyetem mélyén rend és értelem van, az Krisztusban gyökerezik.

Mark Harris után a Vatikáni Zsinat főtitkára, Tomasz Trafny lépett a színpadra, aki arról beszélt, hogy a tudomány célja régen a természet megfigyelése és leírása volt, ma viszont egyre inkább befolyásolni, sőt átalakítani akarjuk azt. Ennek egyik területe az emberi „enhancement”, vagyis az emberi képességek technológiai fokozása.

HUNREN_SciFaiR_251010_031

Fotó: Marton Nagy

Tomasz Trafny szerint ezek a fejlesztések komoly etikai kérdéseket vetnek fel: mi lesz az emberi identitással, a beleegyezéssel, a biztonsággal és az egyenlőséggel. Az előadó arra figyelmeztetett, hogy a technológiai fejlődés mellett az emberi értékeket sem szabad szem elől tévesztenünk.

Technológia, etika, transzhumanizmus: a legfontosabb feladat, hogy a tudományos haladás emberközpontú és felelős maradjon

Az előadást követő panelbeszélgetés középpontjában is az emberi „képességnövelés” és a transzhumanizmus állt, vagyis az a törekvés, hogy az ember technológiai eszközökkel javítsa, sőt, átalakítsa önmagát.

Guido van Steendam, a Leuveni Katolikus Egyetem emeritusz professzora, Vassányi Miklós, a Károli Gáspár Református Egyetem docense és Gulyás Balázs, a HUN-REN elnöke egyetértett abban, hogy ez nemcsak tudományos, hanem mélyen etikai és teológiai kérdés is. Felmerült, milyen erkölcsi alapelvek mentén lehet értékelni ezeket a fejlesztéseket, és egyáltalán képesek vagyunk-e befolyásolni a folyamatot.

HUNREN_SciFaiR_251010_045

Fotó: Marton Nagy

Úgy látták, hogy a kutatók és mérnökök gyakran csak technikai problémaként kezelik a kérdéseket, és nem gondolnak bele a társadalmi vagy erkölcsi következményekbe. Ezért fontos, hogy párbeszéd alakuljon ki a technológiai fejlesztők és az etikai gondolkodók között.

Gulyás Balázs, a HUN-REN elnöke elmondta, kutatóként ő nem a halhatatlanságot keresi, hanem az egészséges élettartam meghosszabbítását. „Ez kötelességünk is, mert a Földön egészségben, méltósággal kell élnünk. A halál az evolúció természetes része. Az „örök élet” itt a Földön nem lehetséges, és nem is cél” – tette hozzá.

A résztvevők egyetértettek abban, hogy a transzhumanizmus megállíthatatlan, mert az ember természetéhez tartozik a határok átlépésének vágya. Ugyanakkor figyelmeztettek: ha a technológiai fejlődés egyenlőtlenséget és spirituális válságot teremt, az már nem fejlődés, hanem veszély. A legfontosabb tehát, hogy a tudományos haladás emberközpontú és felelős maradjon.

A természet rendje és az isteni szándék – Gondolatok az evolúcióról

A Cambridge-i Faraday Intézet kutatóprofesszora, Denis Alexander a biológiai evolúció céljáról, irányáról és korlátairól beszélt előadásában. Azt vizsgálta, az evolúció valóban csak a véletlen eredménye-e. Szerinte sokan félreértik az evolúciót: nem filozófiaként vagy világnézetként, hanem tudományos elméletként tekintenek rá.

HUNREN_SciFaiR_251010_070

Fotó: Marton Nagy

Kiemelte, a „véletlen” és a „rendszer” nem zárják ki egymást. A mutációk ugyan részben véletlenszerűek, de az élővilág fejlődését természetes szelekció és rendszeres biológiai folyamatok irányítják. Az új kutatások szerint a mutációk sem teljesen véletlenszerűek, hanem bizonyos mintázatok mentén, „klaszterekben” fordulnak elő.

Az előadó szerint mindez nem bizonyítja Isten létét, de összhangban van egy olyan teremtő elképzelésével, aki a világot célokkal és renddel alkotta meg. Az evolúció tehát nem zárja ki a hitet, hanem kiegészítheti azt, hiszen a természet rendjében és fejlődésében sokan isteni szándékot látnak.

A zárónap utolsó panelbeszélgetésének központi kérdése az volt, hogy a tudományos elméletek miként válnak ideológiává, és hogyan befolyásolja a kultúra, a vallás és a filozófia azt, ahogyan a tudományt értelmezzük. Andrew Briggs a fénysebesség példáján keresztül mutatta be, hogy a tudomány ritkán teljesen objektív: sok tudományos értelmezés függ a kulturális háttértől. Emlékeztetett rá, hogy Darwin evolúciós elméletét különböző kultúrák egészen eltérően értelmezték. Denis Alexander hozzátette, a biológia különösen érzékeny téma, mert az emberi identitásról szól.

HUNREN_SciFaiR_251010_090

Fotó: Marton Nagy

Oberlander Baruch ortodox haszid zsidó vallási vezető arról beszélt, hogy az objektivitás szinte lehetetlen, mert ugyanazt az érvet más és más helyzetben ellentétesen is lehet értelmezni. Szerinte a hit és az evolúció nem zárják ki egymást: Isten teremthette a világot akár hat nap alatt, akár milliárd évek alatt – a lényeg, hogy Ő a Teremtő. „Az ember feladata, hogy saját életében is „evolúciót” hozzon létre: fejlődjön, tanuljon és tegye jobbá a világot” – tette hozzá.

Frenyó Zoltán, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem vezető kutatója filozófiai nézőpontból közelítette meg a témát. Mint mondta, a „lineáris fejlődés” gondolata a keresztény kultúrából származik, míg más civilizációk körkörös időszemléletet vallottak. Szerinte az emberi természet alapvetően nem változik, de folyamatosan formálható, és ehhez kultúrára, erkölcsre és vallásra van szükség.

A panel végén a technológiai fejlődés, az emberi „fejlesztés” (enhancement) és az etika kérdései kerültek előtérbe. Andrew Briggs szerint a technológia (például az AI és a génmódosítás) gyorsabban fejlődik, mint az etikai gondolkodás, ami komoly kockázatokat hordoz. Denis Alexander professzor arra figyelmeztetett, hogy az emberiségnek nemcsak önmagát kell „fejlesztenie”, hanem a szegénység és az egyenlőtlenség problémáira is figyelnie kell.

A tisztelet és a vallás helye a tudományban

HUNREN_SciFaiR_251010_112

Fotó: Marton Nagy

William Desmond, a Leuveni Katolikus Egyetem professzora előadásában elmondta, a tudomány és a modern filozófia gyakran negatív hozzáállást tanúsított a tisztelet és annak alapja, a vallás iránt, hogy saját potenciálját a racionális felvilágosodás és a racionális kihasználás érdekében fejlessze.

A SciFaiR Summit 2025 egyértelművé tette: szükség van a tudomány és a hit párbeszédére

Aczél Petra, a győri Széchenyi István Egyetem Menedzsment campusának vezetője a konferencia összegzéseként arra hívta fel a figyelmet, hogy a SciFaiR Summit 2025 a maga nemében egyedülálló, hiszen a legidőszerűbb témákat, a legnagyszerűbb tudósok előadásaival a tudomány, vallás és hit metszetében tárta fel. „Egy ilyen kivételes találkozón, ahol létünk nagy kérdéseiről beszélünk, világossá válik, hogy vannak dolgok, amelyeket nem érthetünk meg és nem adhatunk tovább pusztán a technológia segítségével. Ehhez az ember kell, és mindig is kelleni fog” – hangsúlyozta.

HUNREN_SciFaiR_251010_122

Fotó: Marton Nagy

Összefoglalójában egy, a közelmúltban készült kutatásra hívta fel a figyelmet, amely azt vizsgálta, milyen témákról szeretnének többet hallani a közéletben a fiatalok. Meglepő módon nem a technológia vagy a mesterséges intelligencia volt az első helyen, hanem a jövő, a család és a mentális egészség. „Ez azt mutatja, a fiatalokat is leginkább az emberi élet alapvető kérdései foglalkoztatják” – tette hozzá.

Aczél Petra szerint korunk egyik legnagyobb problémája, hogy a gyors változások miatt „jövősokkban” élünk, és nehezen igazodunk el a bizonytalanságban. Közben a társadalom a „diszrupciót” (azaz az állandó változást) és a „szuperlényt” (azaz az önfejlesztést és a tökéletességet) ünnepli, amelyek azonban nem adnak valódi bölcsességet. „Sokszor adatokat és információkat gyűjtünk, de elfelejtjük, hogy az igazi tudás a megértésből és a bölcsességből fakad” – mondta.

Értékelése szerint a SciFaiR Summit 2025 megmutatta: lehet a jövőről úgy gondolkodni, hogy közben ne veszítsük el emberségünket és a gondolkodás mélységét.

Gulyás Balázs, a HUN-REN elnöke záróbeszédében megköszönte a résztvevőknek, hogy eljöttek Magyarországra, és megosztották gondolataikat a tudomány és a hit kapcsolatáról. Felidézte a Dunning–Kruger-hatást, amely szerint, akik keveset tudnak, gyakran túlbecsülik magukat, míg a valóban hozzáértők inkább szerények, mert tisztában vannak azzal, mennyi mindent nem tudnak még. Úgy fogalmazott, a SciFaiR 2025 az utóbbiak találkozója volt: „kiváló, de alázatos tudósok gyűltek össze, akik nyitottak maradtak a tanulásra.”

HUNREN_SciFaiR_251010_124

Fotó: Marton Nagy

A konferencián nem csupán azt sikerült feltérképezni, hogy hol tart ma a tudomány és a hit párbeszéde, de konszenzus született abban is, hogy a téma tudományosan is érvényes – hívta fel a figyelmet Gulyás Balázs.

„A tudomány nemcsak laboratóriumokban zajlik, hanem az élet nagy kérdéseire is keresi a válaszokat. A tudomány és a hit nem ellentétei, hanem kiegészítői egymásnak az igazság keresésében” – emelte ki. Ezért – tette hozzá – szükség van a további párbeszédre, eszmecserékre, találkozókra, mert még sok dolgot kell megérteni, tanulmányozni a hit és vallás metszéspontjában.

Az első nap történéseit itt foglaltuk össze.

Megosztás