Sikerrel zárult az NYTK Újítás, játékosság, önkifejezés a nyelvhasználatban – A nyelvi újszerűség és értelmezése középiskolások nyelvi naplóiban idei pályázata

2023.07.12. | szerző: HUN-REN

Az ELKH Nyelvtudományi Kutatóközpont (NYTK) Nyelvhasználati és nyelvi tanácsadási kutatócsoportja a Többnyelvűségi és edukációs nyelvészeti kutatócsoport, illetve a Lexikológiai Intézet közreműködésével 2023 februárjában ismét meghirdette nyelvinapló-író pályázatát, amelyre idén összesen 23 diák 9 pályamunkája érkezett be egyéni és csoportos kategóriában, az ország számos különböző pontjáról. A 2023. június 13-án megrendezett szóbeli döntőn az öt legjobb nyelvi napló szerzői, összesen tizenkét középiskolás diák vett részt. A pályamunka elkészítésével a diákok megmutathatták, hogyan gondolkodnak a nyelvről, milyen érdekes, újszerű nyelvi jelenségeket tapasztalnak, és mennyire tudatosan értelmezik azokat.

Sikerrel zárult az NYTK Újítás, játékosság, önkifejezés a nyelvhasználatban – A nyelvi újszerűség és értelmezése középiskolások nyelvi naplóiban idei pályázata

A pályázat ötletgazdái, Domonkosi Ágnes és Ludányi Zsófia azzal a céllal dolgozták ki a felhívás anyagát, hogy korszerű szemlélettel, problémaközpontúan újítsák meg az anyanyelvi vetélkedők hagyományát. A szóbeli döntő feladatainak kidolgozásában szerepet vállalt Bartha Csilla, a Többnyelvűségi és edukációs nyelvészeti kutatócsoport vezetője is, valamint Szabó Gergely (ELTE, NYTK) és Tóth Anna, az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem végzős angoltanár–magyartanár szakos hallgatója.

Sikerrel zárult az NYTK Újítás, játékosság, önkifejezés a nyelvhasználatban – A nyelvi újszerűség és értelmezése középiskolások nyelvi naplóiban idei pályázata

A verseny szervezésében részt vett a kutatócsoport két tudományos segédmunkatársa, Jakab Dorottya és Kocsis Ágnes, valamint a Többnyelvűségi és edukációs nyelvészeti kutatócsoport, illetve a Lexikológiai Intézet munkatársai, Bartha Csilla, Lipp Veronika, Tima Péter is. A második alkalommal meghirdetett pályázatban idén kiemelt feltételként jelent meg az újszerűség szempontja. A szervezők tehát kifejezetten olyan megfigyeléseket tartalmazó pályamunkákat vártak, amelyek valamilyen módon a magyar nyelv újdonságaihoz, újszerű nyelvi jelenségeihez kapcsolódnak. Az előzetes zsűrizést a Nyelvhasználati és nyelvi tanácsadási kutatócsoport tagjai – Domonkosi Ágnes, Ludányi Zsófia, Kocsis Ágnes, Jakab Dorottya –, Bartha Csilla, valamint Tóth Anna végezték. Az értékelés alapján öt – két egyéni és három csoportban készített – pályamunka szerzői kaptak meghívást a döntőre, amelyet Újítás, játékosság, önkifejezés a nyelvhasználatban – A nyelvi újszerűség és értelmezése középiskolások nyelvi naplóiban címmel rendeztek meg 2023. június 13-án az NYTK-ban.

A szóbeli döntőt az NYTK főigazgató-helyettese, a Nyelvtechnológiai és Alkalmazott Nyelvészeti Intézet igazgatója, Váradi Tamás nyitotta meg. Ezután a Károli Gáspár Református Egyetem docense, Sólyom Réka tartott előadást a magyar nyelv neologizmusaihoz kapcsolódó trendekről, típusokról és tudnivalókról. Idén az egyik újítás az volt, hogy a résztvevőknek a kreativitásukat, nyelvészeti tudásukat, problémamegoldó és előadói készségüket egyaránt próbára tevő gyakorlati feladatokat kellett megoldaniuk, amelyek megtervezését a problémaközpontú, konstruktivista tanulás szemlélete inspirálta. Az első feladat a benyújtott pályamunka egyik, a zsűri által készített megfigyeléséhez kapcsolódott: a versenyzőknek egy szórakoztató online szótár szócikkét kellett elkészíteniük az adott nyelvi jelenséghez. Ezután mindenkinek egységesen egy új jelenségkör, a mikromobilitás lehetséges magyar megnevezéseinek problémáját kellett feldolgoznia, amit prezentáció formájában is bemutattak, majd egy műhelybeszélgetés keretében válaszolhattak a zsűri által megfogalmazott kérdésekre, meglátásokra is. A zsűrielnöki tisztséget Bartha Csilla látta el, a zsűri tagjai Domonkosi Ágnes (NYTK Nyelvtechnológiai és Alkalmazott Nyelvészeti Intézet), Nemesi Attila László (PPKE), Szabó Gergely (ELTE, NYTK) és Tóth Anna (tanárjelölt, EKKE) voltak.

Amíg a zsűri az értékelést végezte, a diákok Lipp Veronika, a Nyelvtudományi Kutatóközpont Lexikológiai Intézetének igazgatója vezetésével bepillantást nyerhettek a Nagyszótár készítésének folyamatába is.

A zsűri az egyéni kategóriában egy első és egy második, a csoportos kategóriában pedig egy első és két második helyezést osztott ki:

 

Egyéni kategória:

I. helyezett:

Varga Hanna

Berze Nagy János Gimnázium, Gyöngyös

 

II. helyezett:

Bali Flóra Csenge

Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola, Szeged

felkészítő tanára: Kisdiné Papós Ágnes

 

Csoportos kategória:

I. helyezett:

Farkas Laura Mandula, Fischer Janka Julianna, Juhász Janka Sarolta

Budapest VI. Kerületi Kölcsey Ferenc Gimnázium

felkészítő tanáruk: Kazinczy Bálint

 

II. helyezett (megosztva):

Gazdag Ferenc, Dánffy Ábel, Kenyeres Barnabás

Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Móricz Zsigmond Gimnázium, Budapest

felkészítő tanáruk: dr. Oláh Tibor

 

II. helyezett (megosztva):

Balogh Laura Zsófia, Barkaszi Petra, Farkas Júlia Hanna, Horváth Levente

Kazinczy Ferenc Gimnázium és Kollégium, Győr

felkészítő tanáruk: Ujlaki Csilla

 

A díjazottak és felkészítő tanáraik értékes könyvjutalmat, illetve könyvutalványokat nyertek. A rendezvény megvalósulását az Anyanyelvápolók Szövetsége támogatta. A szervezők szándéka szerint a nyelvinapló-író pályázat a jövőben is folytatódik, hozzájárulva a középiskolás korosztály nyelvi tudatosságának fejlesztéséhez.

Megosztás