Gulyás Balázs: a HUN-REN új perspektívákat kínál a fiatal kutatóknak
A nemzetközi tudományos tér egyre inkább abba az irányba mozdul, ahol a megszülető tudás az értékláncba kerülve azonnal társadalmi-gazdasági hatássá formálódik – hívta fel a fiatal kutatók, doktoranduszok figyelmét Gulyás Balázs, a HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat elnöke a XIII. Mérföldkő konferencián. A Doktoranduszok Országos Szövetsége (DOSZ) által szervezett eseményen Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter is részt vett.
A doktori képzés stratégiai kérdéseire, a tudományos közösségek helyzetére és a fiatal kutatók előtt álló lehetőségekre fókuszáló konferencián kiemelt helyen szerepelt az a kerekasztal-beszélgetés, amely a kutatói életpálya új perspektíváit és kitörési pontjait vette számba.

Fotó: MATE Médiaközpont
A versenyképesség kulcsa az értéklánc és a hatás
„A tudástermelés ma már nem arról szól, hogy írok egy cikket, egy könyvet és beteszem a fiókba. A létrejött tudást az értékláncba kell vinni, ahol az azonnali hatást vált ki: az embereknek jobb lesz az élete, az országnak jobb lesz a gazdasága” - fejtette ki a fórumon Gulyás Balázs, a HUN-REN elnöke. Hongkong, Szingapúr és Kína példáját hozta fel, ahol az egyetemek már ezzel a szemlélettel működnek. Mint mondta, a délkelet-ázsiai nagy egyetemek napi szinten generálnak licenceket, minimum 3-4 ezer darabos szabadalmi portfóliót kezelnek. Egy részükből spin-off cégek lesznek, és néhányból úgynevezett „unikornis”, vagyis egymilliárd dollár feletti értéket elérő technológiai cég születik. Ez teljesen más modell, mint amelyet Európa követ, és az eredmény meg is látszik az európai versenyképességi mutatók zuhanásában – értékelte a helyzetet a HUN-REN elnöke.
Gulyás Balázs kijelentette: a HUN-REN célja az értékláncra, a hatásra fókuszáló modellnek a hazai megerősítése. Emlékeztetett rá, hogy a Magyar Kutatási Hálózat ennek jegyében kötött a közelmúltban együttműködési megállapodást három délkelet-ázsiai egyetemmel.
A HUN-REN célja: tíz év múlva 4000 szabadalom és legalább egy unikornis
„A hálózat hosszú távú törekvése, hogy tíz éven belül legalább 4000 darabos szabadalmi portfólióval rendelkezzen, és legalább 40 nagy értékű spin-off vállalkozás elindításában vállaljon aktív szerepet, amelyek között legyen egy unikornis” – fogalmazta meg a célokat az elnök. Mint mondta, ez nem lehetetlen vállalkozás. A Chinese University of Hong Kong (CUHK) 1991-ben alakult, és ma már 8 unikornissal büszkélkedhet, míg a City University of Hong Kong hat nagyértékű technológiai céget indított el.

Fotó: MATE Médiaközpont
Gulyás Balázs szerint ennek a jövőképnek kulcseleme, hogy a kutatók ne csak a tudományos pályán, hanem a gazdaság és az innováció világában is magabiztosan mozogjanak. A mai kutatói életpálya már nem kizárólag lineáris, akadémiai ívet jelent: a fiatal szakembereknek több területen is tapasztalatot kell szerezniük, például a cégalapításban, a vállalati együttműködések terén. „Lehet, hogy egy kutató csak 45 évesen doktorál, de addig olyan tapasztalatot gyűjt össze, olyan eszköztárral gyarapítja a személyiségét, amelyek birtokában sokkal nagyobb hatást tud gyakorolni az iparra vagy a társadalomra” – mondta.
Iskolateremtő szellemi közösségek kellenek a tehetségek bevonzásához
A HUN-REN elnöke szerint a kutatói életpálya megerősítéséhez, a nemzetközi együttműködésekben való aktív részvételhez nem elegendő csak a stabil gazdasági és pénzügyi háttér, valamint a modern infrastruktúra. „Ki kell alakítani a rendkívül magas színvonalú közeget, az iskolateremtő szellemiséget” – jelentette ki. Személyes tapasztalatai alapján a hasonló módon gondolkodó, kihívásokat kereső, komoly tudományos kérdéseket magas színvonalon megvitató inspiráló kutatói közösség nagyban hozzájárul a tehetségek bevonzásához, legyenek azok külföldön élő magyar, vagy nem magyar kutatók.
Ugyanilyen fontosnak nevezte a kutatási témák megválasztását: a világszintű kihívások ugyanis világszínvonalú kutatókat vonzanak.
AI és digitális átalakulás: a kutatók szerepe felértékelődik
A jövőt firtató kerekasztal-beszélgetésen nem maradhatott ki a digitalizáció és az AI kérdése sem. Gulyás Balázs értékelése szerint az új technológiák fantasztikus lehetőségeket nyitnak meg a kutatók előtt, és még inkább szükség lesz a munkájukra. Úgy fogalmazott: a kutató karmesterként vezényli, összehangolja a különböző ágensrendszereket, és ez felgyorsítja a fejlődést. Éppen ezért el kell fogadni és meg kell tanulni a technológiai alkalmazásokat.







